Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Komentar kalian amat dialu-alukan. Sebarang komentar dengan menggunakan "Anonymous" tidak lagi akan dilayan. Bersama bertanggungjawab memajukan dan mengangkat martabat Industri Kekompetenan.

Penulisan di dalam blog ini cuma pandangan penulis sahaja. Ia tidak menggambarkan pandangan atau pendirian atau mewakili mana-mana pertubuhan atau syarikat atau Institusi yang penulis sedang atau pernah sertai.

Dari Meja Penulis,
Mohd Razib Bin Ramili

Saturday, October 9, 2010

3 Golongan Orang Kompeten

Berdasarkan pemerhatian yang saya buat (secara tidak rasmi) dan perkenalan saya dengan ramai orang kompeten elektrik (6 kategori kekompetenan dari Per. 46- Per. 51), dapatlah saya membahagikan Orang Kompeten di bawah 3 kategori.

Kategori 1: Orang Kompeten Yang Tidak Bekerja didunia kekompetenan.

Mereka ini, mempunyai kekompetenan namun bekerja atau berniaga di bidang yang 100% lari dari dunia kekompetenan. Secara kasarnya, mereka ini KEBANYAKANNYA dari lepasan institut-institut kemahiran yang berlambak-lambak dan mengeluarkan produk yang boleh didebatkan kualitinya. Ada juga yang mendapat kekompetenan dari peperiksaan persendirian tetapi "putus asa" dengan sepak terajang dunia kejuruteraan elektrik. Orang Kompeten dari kategori ini, menceburi bidang lain atas beberapa sebab, contohnya:
  • tidak mendapat pekerjaan yang diinginkan atau tidak berpuas hati dengan bayaran yang diterima dari majikan terdahulu.
  • mendapati kerja dibidang lain lebih berbaloi.
  • memasuki institut atas desakan keluarga atau terpaksa melanjutkan pelajaran kerana malu dengan orang kampung.
  • mendapat sijil kompeten dari Institut dengan mudah walhal tidak layak langsung!
Kategori 2: Orang Kompeten "PKK".

Orang Kompeten dari kategori ini bukanlah dimaksudkan mendapat kekompetenan dari Pusat Khidmat Kontraktor (PKK), tetapi mengambil sijil kekompetenan untuk mendapat sub-kepala 11 (lampu awam) atau sub kepala 6 dan pelbagai lagi. Mereka ini, tidak berminat untuk menjadi orang kompeten yang "sejati", tetapi HANYA mahu sijil kekompetenan tersebut bagi profile syarikat mereka. Megah bagai merak bila bergelar Chargeman, meloncat bagai beruk bila bergelar Wireman Nil tetapi malangnya knowledge dan experience mereka boleh didebatkan. Bagaimanapun, kontraktor elektrik yang BUKAN dari kategori ini , akan jatuh ke kategori ketiga bersama Orang Kompeten yang lain.


Kateegori 3: Orang Kompeten Sejati @ Orang Kompeten Kelas Pertama.


Orang Kompeten dari kategori ini adalah yang didambakan oleh pihak Suruhanjaya Tenaga, pihak Majikan dan pihak pengurusan. Mempunyai aura dan karisma seorang Orang Kompeten, sentiasa look forward untuk upgrade kekompetenan sedia ada, sentiasa mahu belajar, menghormati pemegang kompeten yang lebih tinggi, rendah diri dan senantiasa peka dengan keselamatan dan kehendak Akta 447.

Cikgu-cikgu, Tutor , Lecturer dan tenaga pengajar kelas kekompetenan bolehlah dimasukkan di bawah Kelas Pertama/ Kategori ketiga kerana mereka yang memberi ilmu kepada bakal Orang Kompeten.


Tanya diri kita, kita berada di kategori yang mana. Berusahalah menjadi orang kompeten Kategori Ketiga!

Wallahualam.

No comments: