Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Komentar kalian amat dialu-alukan. Sebarang komentar dengan menggunakan "Anonymous" tidak lagi akan dilayan. Bersama bertanggungjawab memajukan dan mengangkat martabat Industri Kekompetenan.

Penulisan di dalam blog ini cuma pandangan penulis sahaja. Ia tidak menggambarkan pandangan atau pendirian atau mewakili mana-mana pertubuhan atau syarikat atau Institusi yang penulis sedang atau pernah sertai.

Dari Meja Penulis,
Mohd Razib Bin Ramili

Thursday, December 16, 2010

Asas Elektrik - Video

Menjawab Komentar Seorang Tenaga Pengajar

"salam...dah lama saya mengikuti blog awak..untuk pengetahuan awak, saya adalah salah seorang pengajar di sebuah institut latihan kemahiran...
kelihatan seperti awak ni prejudis dengan bdk2 yg keluar dari institut latihan...bdk2 zaman sekarang dengan zaman awak dahulu tak sama..itu perbezaan yang ketara...kualiti yang kita harapkan dari pelajar institut latihan mmg tidak akan mencapai tahap seperti apa yg awak nak..terlalu banyak yg diorg kena blaja, tidak seperti di ILSAS..jadi, diorg kena cari pengalaman sendiri, maybe seperti awak yang dimurahkan rezeki mendapat kerja ditempat yang secara tak langsung meningkatkan pengalaman awak..mcm mana klu mereka yg bekerja di kilang kecil, atau bersama kontraktor ayam..keluarga perlu ditanggung, takkan nak tunggu tawaran kerja dari tempat yang bagus seperti tmpt awak bekerja..dr pengalaman saya, pelajar saya yang telah tamat belajar, jarang tidak mendapat pekerjaan..dalam masa 2-3 bulan je, diorg dah bekerja..bezanya nak bekerja di bidang yang bagaimana, industri or construction...belum kira yang dah dapat pergi ke oversea lagi...sebenarnya, kualiti yang awak inginkan sangat tu hanya diperolehi setelah mereka keluar bekerja dan awak orang yang layak untuk membimbing mereka..bukannya membuat kelas luar denga cas beribu ringgit...terlalu banyak lagi yang saya ingin katakan..saya berani cakap, mungkin cikgu awak dulu akan terasa hati apabila awak memperlekehkan tempat mereka bekerja..seolah2 seperti mereka tidak mengajar dengan betul...sekian..."

Pertamanya, terima kasih kerana sudi meluangkan masa di blog murahan saya ni. Saya cukup berbesar hati.

Kedua, saya membuat kelas bukan atas dasar keuntungan. Ia hanya satu wadah bagi berkongsi apa yang saya faham dan belajar dari pengalaman pelajar-pelajar atau dalam bahasa mudah; perkongsian ilmu 2 hala. Tuan (atau Puan?) boleh bertanya kepada pelajar-pelajar saya secara peribadi. I have no problem with that. Saya juga boleh declare apa yang saya terima dan belanjakan untuk mereka sekiranya Tuan/ Puan sudi bersemuka dengan saya. Secara terus- terang, kelas anjuran pengajar Institut Kemahiran/ Latihan jauh lebih lebih mahal dan tidak "student friendly". Walaupun bukan semua, tetapi saya boleh nyatakan beberapa nama. Mereka agak tersohor di Negeri Sembilan dan Melaka. namun, blog ini dibina bukan atas dasar ingin mengaibkan sesiapa. Noktah.

Takut terlupa, ingin saya mengambil kesempatan mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru-guru saya seperti En, Bisman, En. Zainapi, En. Sazali, En. Hairi, En. Anthony, En. Othman, En. Jalil, En. Osman, En. Liew dan ramai lagi yang tak tersebut namanya disini. Maaf kalau selama ini penulisan saya mengguris perasaan cikgu. Percayalah, itu bukan niat saya. Fokus saya adalah kualiti dan ia adalah tanggungjawab semua. Tanggungjawab Tuan, saya dan semua yang terlibat di dalam industri ini.

Tuan/ Puan yang memberi komentar, saya boleh namakan beberapa puluh lepasan Institut Kemahiran/ Latihan yang "memeranjatkan" majikan-majikan mereka dengan kedangkalan mereka dalam membawa tanggungjawab sebagai orang kompeten elektrik. Saya memilih tidak menyebut nama mereka di sini kerana bukan itu fokus blog ini. Bagi saya, itu adalah petanda buruk masa hadapan industri kekompetenan elektrik dan kitalah yang harus bertindak. Jika saya salah, saya memohon maaf.

Blog ini bukan dibina untuk mencari musuh, jauh sekali untuk menunjuk bagus dan hebat. Saya seperti kalian semua, hanya hamba Allah yang serba kekurangan.

Saya buka lantai komen buat semua. Namun, ia adalah kawasan larangan buat mereka yang tidak bernama (Anonymous).

Wallahualam.

Tuesday, December 7, 2010

Kemunculan "My Chargeman Blog"

Saya tidak mengenali penulis yang bernama Najib  ini, tetapi saya kagum dengan kesungguhan dia menyatukan komuniti Chargeman seluruh Malaysia dan kemahiran beliau dalam mengendalikan laman web. Beliau pernah mempromosikan saya dan tidak salah jika saya membuat satu posting khas untuk mempromosikan blog baru beliau : http://mychargeman.blogspot.com/

Saya juga telah menjadi pembaca blog tersebut, anda bila lagi?

nota kaki: beliau adalah admin dua website "Chargebook" yang ditutup atas masalah "dana". Atas sejarah itu, kita perlu bersatu!

Thursday, December 2, 2010

Pekeliling Terbaru Suruhanjaya Tenaga dalam memastikan Orang Kompeten lepasan Institusi Berkualiti!

Rujuk SINI untuk pekeliling yang dimaksudkan. Saya akan komen perkara ini kemudian.

Terima kasih ST kerana mendengar dan mengambil berat kualiti Orang Kompeten Elektrik.

Thursday, November 25, 2010

Perbezaan Pandangan Adalah Suatu Rahmat

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya menerima email yang berbondong-bondong yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan pandangan saya berkenaan penarikan pentauliahan ST pada Institut Kemahiran/ Latihan. Cuma, ada segelintir yang bersetuju.

Bagi saya, ini bukan perihal menang atau kalah, betul atau salah. Ia perihal "berfikir di luar kotak" dan menghidupkan roh kekompetenan dalam diri agar dapat menjadikan industri kekompetenan semakin syumul dan hebat. Bukannya membunuh dan merosakkannya.

Saya memandang perbezaan pendapat itu adalah rahmat dari Tuan Punya Dunia yang pasti mencetuskan sesuatu lebih baik. Malang sungguh jika ia dipandang negatif.

Saya tercari-cari wadah yang tepat untuk kita semua berdiskusi. Malang bagi saya, tiada wadah yang dapat bertindak sebagaimana yang saya mahukan. Jika kalian mengatakan saya diktator dalam membuat keputusan, saya mengakuinya sebagai kurang tepat. Saya adalah manusia yang tidak mahu mengatakan pendapat saya betul melainkan ada pendapat lain yang saya fikirkan lebih baik. Saya tetap insan yang sering tersilap dan teguran kalian senantiasa dipandang tinggi.

Orang Kompeten Elektrik yang ada di pasaran sekarang wajar menambah ilmu mereka dalam bidang akademik dengan mendapatkan segulung ijazah bagi mengatasi sepak terajang masa hadapan. Hands-on personnel yang dilabelkan pada Orang Kompeten perlu ditambah-nilai dengan keupayaan dan kelayakan bagi menjadi "Boss". Sudah tiba masanya pihak kerajaan memikirkan gred yang sesuai bagi jawatan Penjaga Jentera Elektrik.

Seperti yang kita maklum, Orang Kompeten Elektrik adalah mereka yang tertakluk kepada kewujudan Peraturan 46-51(Peraturan Elektrik 1994) dan boleh dibatalkan seandainya berlaku perbuatan dibawah definasi salah laku serius. Berbeza dengan pemegang Diploma/ Ijazah yang tidak tertakluk kepada mana-mana kuasa (selain dari etika profesional) walaupun "sering tertidur sewaktu bertugas". ;)

Dunia masa hadapan mencari "Leaders" dan bukan setakat "Followers". Atas alasan itulah saya VOKAL kerana pada saya, DIAM itu SAMA DENGAN MATI.

Wallahualam.


gambar hiasan: inikah intelektual masa hadapan?

Tuesday, November 16, 2010

Monday, November 15, 2010

BERSAMA KITA MENANDATANGANI PETISYEN

Marilah menandatangani petisyen. Petisyen apa? Klik la dulu. ;)

Posting Ringkas: Nasib Pengajar Institut Kemahiran/ Latihan

Bismillahirrahmanirrahim.

Ada beberapa komentar yang bertanya, bagaimana agaknya nasib dan masa depan tenaga pengajar. Jika diamati penulisan saya sebelum ini, desakan untuk menarik balik pentauliahan adalah HANYA pada pentauliahan. Tidak pula saya mendesak agar "diterajang" tenaga pengajar ini keluar dari Institut. Mereka tetap berjasa dan mengajar adalah profesion mereka. itu kita wajib hormati.

Maka, Institut kemahiran/ Latihan perlulah memandang kembali sistem SKM yang semakin menemui ajalnya. Setelah kursus elektrik di Institut Latihan / Kemahiran tidak lagi menggunakan SKM sebagai dasar pembelajaran dan diserah kepada pihak swasta yang mengaut keuntungan yang hampir menyamai dengan AC Konsortium (sekadar contoh), kualiti pemegang SKM tidak lagi dipandang oleh majikan-majikan.

Cadangan saya:

1. Dihidupkan kembali roh kursus berasaskan SKM (bagi kursus elektrik).
2. Mereka yang sudah mempunyai pengalaman 1 tahun dan mempunyai SKM minimum tahap 1, boleh memohon kursus pendawai PW1 (gred pendawai ini juga hampir "pupus").
3. Yang mempunyai SKM tahap 3 dan pengalaman kerja 1 tahun, boleh meneruskan dengan kursus Chargeman A1.
4. Calon kekompetenan persendirian, pengalaman 3 tahun kekal bagi Chargeman A0 dan PW3 dan pengalaman 2 tahun juga kekal bagi PW1.

Bukankah cara diatas tidak mengabaikan mana-mana pihak? Tenaga pengajar tetap ada, SKM semakin subur, kelayakan berdasarkan pengalaman tetap jadi prioriti dan ianya adil dan saksama bagi semua pihak.

Mudah kan? Kita cuma perlu membuat post-mortem untuk "celik'.

Wallahualam.

Wednesday, November 10, 2010

Pentauliahan Terhadap Institut Kemahiran Wajar Dihentikan!

Bismillahirrahmanirrahim.

Mungkin ada yang tersentak dengan tajuk penulisan saya kali ini terutamanya mereka-mereka yang menghentam penulisan saya dengan ejekan, kritikan dan komen-komen yang kebanyakannya tidak membawa apa-apa maksud dan tidak mengetengahkan bukti-bukti bahawa apa yang saya tulis itu adalah salah. Bukan saya mendabik dada dengan apa sahaja informasi yang saya ada, tetapi sekadar mengharap sesuatu yang positif di Industri Kekompetenan khususnya agar ia kekal menjadi wadah anak-anak kita mencari sesuap nasi bagi menampung kehidupan mereka yang tentunya lebih mencabar.

Berbalik kepada matlamat asal, kita seharusnya bertanya kepada diri sendiri, mengapa agaknya pihak Jabatan Bekalan Elektrik & Gas (bidang kuasa kini di bawah Suruhanjaya Tenaga) mentauliahkan kepada institusi-institusi latihan dan kemahiran ; menganjurkan/mengendalikan kursus, peperiksaan dan seterusnya "menganugerahkan" perakuan orang kompeten kepada pelatih/pelajar mereka. Jawapannya amat mudah. Negara ketandusan orang kompeten tertentu (pendawai dan penjaga jentera) bagi menampung permintaan dan kehendak yang diperlukan memandangkan negara sedang dipacu dengan kadar cukup aggresif sehingga pentauliahan dengan objektif agar produk-produk yang dikeluarkan dapat menampung kelompongan tersebut. Usaha lain yang dibuat adalah dengan kewujudan Orang Kompeten Terhad (Restricted).

Setelah melepasi satu dekad, masalah tersebut dapat diatasi sehingga suatu pekeliling yang dikeluarkan oleh pihak Suruhanjaya Tenaga bertarikh 12 Jun 2007 yang membatalkan dan memberhentikan pengeluaran perakuan Penjaga jentera Terhad. Bagi membaca pekeliling tersebut, sila klik sini.

Pekeliling itu turut menyatakan bahawa pengeluaran perakuan sedemikian adalah tidak relevan lagi. Mengapa? Negara sudah mengalami "lambakan" seramai 30400 orang diseluruh negara. Itu cerita 3 tahun lalu.

Jika kita tidak terlalu negatif, mungkin kita dapat menggambarkan kuantiti Penjaga Jentera pada hari ini. Saya menjangkakan angkanya hampir mencecah ratus ribu orang. Teori Pengurusan menyatakan bahawa apa sahaja perkara yang kuantitinya melampaui permintaan (quantity beyond demand) akan mengakibatkan harga jatuh secara kritikal dan kepentingan sesuatu itu tidak lagi dipandang prioriti apabila ia berubah menjadi lambakan (massive quantity over demand).

Kita boleh mulai bertanya kepada diri sendiri, adakah Penjaga Jentera Voltan Rendah masih lagi boleh negotiate dengan bakal majikan atau secara sifir yang lebih mudah; adakah mereka mempunyai pilihan?

Jika soalan yang sama disoal kepada saya, maka dengan pantasnya saya menjawab TIADA.

DENGAN ITU, BERSAMALAH KITA MEMOHON BUDI BAIK PIHAK SURUHANJAYA TENAGA AGAR MENARIK BALIK PENTAULIAHAN TERHADAP INSTITUT KEMAHIRAN/ LATIHAN DENGAN KADAR SEGERA.

Jika kualiti yang kita mahu, tindakan pro-aktif perlu dilakukan segera.

Ada juga pembaca yang mempersoalkan kredibiliti saya mengkritik Institut Kemahiran/ Latihan kerana saya juga menerima asuhan awal di sana. Fahamilah bahawa saya tidak berniat menjadi manusia yang menidakkan jasa dan ilmu yang di tumpahkan terhadap saya, cuma saya mengetuk pintu minda kalian agar sedar bahawa "cahaya semakin malap di hujung lorong" (sekadar metafora). Jika tiada yang menyedarkan, maka nilai Orang Kompeten Elektrik (PJE & PW khususnya) akan jatuh dan tidak ubah umpama sampah.

Jangan terperanjat bahawa ada Cikgu-cikgu Institut Kemahiran yang "menjual" pelatih mereka kepada kontraktor elektrik walaupun mereka tahu dan faham bahawa "Gantung Sijil" adalah salah dan merosakkan industri. Bisa sahaja saya menyebut nama-nama mereka tetapi saya memilih untuk "diam' kerana berhusnuzan bahawa mereka sudah "insaf" dan berubah. Bersama kita doakan.

Berbalik kepada persoalan pokok, renungilah ia begini:

Kadar Inflasi semakin naik namun kadar gaji Orang Kompeten semakin menurun. Harga barang semakin menhenyak perut tapi Orang Kompeten semakin mengikat perut mereka (yang gendut?). Kontraktor semakin bertambah tetapi nisbah Orang Kompeten yang bekerja di bidangnya semakin membimbangkan. Malapetaka apakah lagi yang kita tunggu?

Mungkin kalian mahu menunggu bantuan dari langit agaknya. Dimana suara Persatuan Penjaga Jentera Malaysia ya?


Wallahulam.


nota kaki: komentar amat dialu-alukan tidak kira yang membina atau membinasakan.

Saturday, November 6, 2010

Pengumuman: Menimba ilmu kekompetenan sambil beribadah

Sebahagian dari wang yuran, pihak Penganjur Kelas Kekompetenan akan menyumbangkan korban 1 bahagian lembu ke Kemboja atas nama "Pengajar & Pelajar Kelas Kekompetenan 2010 STE/FAEW". Semoga Allah memberkati usaha kita menimba ilmu dan memudahkan perjalanan di atas muka bumiNya. Amin.

 gambar dari http://www.korbanaqiqah.com.my/portal/

Thursday, October 28, 2010

Kerja Kosong: Chargeman A0/A1 dicari...

Bagi mereka yang berminat melakukan kerja-kerja Data Log TNB, terdapat kerja kosong bagi mereka di Lembah Klang. Sila hubungi Encik Mat di talian 0192626151.

Wednesday, October 27, 2010

Menjawab Komentar Pembaca: Kualiti Lepasan Institut Kemahiran/ Latihan

saya ada membaca komen saudara pada blog,maaf jika saya sedikit mencelah dengan apa yang saudara komen berkaitan dengan pelajar-pelajar MARA terutama yang berada di IKM dan Kolej MARA tidak kompeten?terimakasih dengan pandangan itu.....

itu adalah pandangan saudara, yang mungkin seorang dalam seribu, jangan kerana seorang itu yang lain terpalik sama sehingga menjatuhkan institusi kerajaan
-ini mencerminkan tuan seorang saja pakar dalam bidang tersebut?
-Jagalah maruah seseorang, jika dia tidak pandai ajarlah dia.Banyak cara lain yang boleh menaikan imej seseorang supaya kita sama-sama membangunkan orang kompeten.

saya yang ikhlas,
1. zubairi mat zin
pensyarah kolej KKTM MARA
Competent B4 33kV, pw4l
2. Asymal wajdi
Competent penyelia Elektrik
AO,PW4 

Assalamualaikum warahmatullah.

Pertamanya, maaf jika niat saya menegur kualiti yang dipunyai oleh "kebanyakan" produk Institut Kemahiran/ Latihan dipandang dari sudut yang amat negatif. Sebagai tenaga pengajar , tentu sekali kalian akan berasa terpanggil dan akan ada yang "menyinga" dengan tulisan-tulisan saya sebelum ini.

Percayalah, jauh sekali hendak saya memperlekehkan dan apatahlagi menghina lepasan Institut Kemahiran / Latihan yang berlambak-lambak di pasaran. Jika saya salah, sila buktikan. Setakat hari ini, saya percaya kenyataan-kenyataan saya adalah benar dan betul. Dan, tidak pula saya mendewakan mereka-mereka yang berhempas-pulas memperolehi kekompetenan melalui peperiksaan persendirian (private examination).

Kita mudahkan, sekiranya seorang individu menjalani proses-proses pembelajaran selama 2 tahun di Institut-institut kemahiran/ latihan, maka kita akan andaikan pengetahuan mereka adalah melampaui tahap WOW!

Malangnya, ada bekas pelatih IKM yang tidak tahu formula mengira arus lampu. Malahan, ada yang tidak pernah tengok pun Borang G dan H. Salah siapa? Salah cikgu atau salah mereka yang tidak mahu ambil tahu?

Benar, isu kualiti adalah subjektif untuk didebatkan. Sebagai individu yang sayangkan industri ini, kita wajar memikirkan sesuatu agar lambakan ini tidak menjejaskan periuk nasi kita sendiri.

InsyaAllah, jika ada kelapangan, saya akan sambung penulisan ini.

 nota kaki: bersangka baik (husnuzan) adalah jalan terbaik.

Monday, October 11, 2010

Pengumuman: Dari ruangan "Bual Apa Saja" vol. II

Guest menulis:  tahniah kepada calon pep chargeman kaw tengah yang lulus teori. AO 68 org lulus drpd 471 org calon, A1 lulus 7 org drpd 82 org..

Guest menambah  A4 31 org lulus drpd 147 org, BO 47 org lulus drpd 120 org...tahniah...tahniah.. bagi calon BO, mungkin exam praktikal sedang atau akan dijlnkan skg..

Saturday, October 9, 2010

3 Golongan Orang Kompeten

Berdasarkan pemerhatian yang saya buat (secara tidak rasmi) dan perkenalan saya dengan ramai orang kompeten elektrik (6 kategori kekompetenan dari Per. 46- Per. 51), dapatlah saya membahagikan Orang Kompeten di bawah 3 kategori.

Kategori 1: Orang Kompeten Yang Tidak Bekerja didunia kekompetenan.

Mereka ini, mempunyai kekompetenan namun bekerja atau berniaga di bidang yang 100% lari dari dunia kekompetenan. Secara kasarnya, mereka ini KEBANYAKANNYA dari lepasan institut-institut kemahiran yang berlambak-lambak dan mengeluarkan produk yang boleh didebatkan kualitinya. Ada juga yang mendapat kekompetenan dari peperiksaan persendirian tetapi "putus asa" dengan sepak terajang dunia kejuruteraan elektrik. Orang Kompeten dari kategori ini, menceburi bidang lain atas beberapa sebab, contohnya:
  • tidak mendapat pekerjaan yang diinginkan atau tidak berpuas hati dengan bayaran yang diterima dari majikan terdahulu.
  • mendapati kerja dibidang lain lebih berbaloi.
  • memasuki institut atas desakan keluarga atau terpaksa melanjutkan pelajaran kerana malu dengan orang kampung.
  • mendapat sijil kompeten dari Institut dengan mudah walhal tidak layak langsung!
Kategori 2: Orang Kompeten "PKK".

Orang Kompeten dari kategori ini bukanlah dimaksudkan mendapat kekompetenan dari Pusat Khidmat Kontraktor (PKK), tetapi mengambil sijil kekompetenan untuk mendapat sub-kepala 11 (lampu awam) atau sub kepala 6 dan pelbagai lagi. Mereka ini, tidak berminat untuk menjadi orang kompeten yang "sejati", tetapi HANYA mahu sijil kekompetenan tersebut bagi profile syarikat mereka. Megah bagai merak bila bergelar Chargeman, meloncat bagai beruk bila bergelar Wireman Nil tetapi malangnya knowledge dan experience mereka boleh didebatkan. Bagaimanapun, kontraktor elektrik yang BUKAN dari kategori ini , akan jatuh ke kategori ketiga bersama Orang Kompeten yang lain.


Kateegori 3: Orang Kompeten Sejati @ Orang Kompeten Kelas Pertama.


Orang Kompeten dari kategori ini adalah yang didambakan oleh pihak Suruhanjaya Tenaga, pihak Majikan dan pihak pengurusan. Mempunyai aura dan karisma seorang Orang Kompeten, sentiasa look forward untuk upgrade kekompetenan sedia ada, sentiasa mahu belajar, menghormati pemegang kompeten yang lebih tinggi, rendah diri dan senantiasa peka dengan keselamatan dan kehendak Akta 447.

Cikgu-cikgu, Tutor , Lecturer dan tenaga pengajar kelas kekompetenan bolehlah dimasukkan di bawah Kelas Pertama/ Kategori ketiga kerana mereka yang memberi ilmu kepada bakal Orang Kompeten.


Tanya diri kita, kita berada di kategori yang mana. Berusahalah menjadi orang kompeten Kategori Ketiga!

Wallahualam.

Pengumuman: Dari ruangan "Bual Apa Saja"

Guest sesiapa yang dah lulus exam AO bulan Julai lalu utk Kaw Tengah, perakuan dh siap dan boleh ambil di pejabat ST PJ, jangan lupa mendaftar dengan ST nnt

Guest surat untuk ambil perakuan akan dihantar ke rumah.

Selepas ini, saya akan membicarakan perihal "3 Golongan Orang Kompeten".

Tunggu!!!!

Sunday, October 3, 2010

Booklet Suruhanjaya Tenaga

Seperti dijanjikan di posting yang ini, saya upload gambar booklet ST berkenaan Keperluan dan Kekerapan Lawatan Pemeriksaan Orang Kompeten ke Pepasangan-pepasangan elektrik yang memaparkan 3 gambar (dari 5 gambar) disalin dari blog ini. Sebagai penulis, saya cukup berbesar hati.

Kelas Chargeman juga tidak mahu tewas.;)


Selepas ini, kita sudah boleh bicara semula perihal dilema "Orang Kompeten". Maaf jika terlalu kerap menerbitkan hal-hal berkaitan kelas. Maklumlah, baby sulung. ;)

Bagi yang mahu mendaftar, ruang masih terbuka. Hubungi saya di 0176983786 atau 0183983868 atau 0126312304.

Saturday, October 2, 2010

Kelas Pendawai Telah Bermula!

Kehadiran 65%. kelas paling Sulung. Dirasmikan oleh bakal Pendawai. Ketidakhadiran bersebab. Jangan tak jumpo minggu dopan udah la Jang!

 Cikgu Kamal sedang beraksi.

Friday, October 1, 2010

Booklet : Keperluan Lawatan Pemeriksaan Orang Kompeten Di Pepasangan Elektrik

Suruhanjaya Tenaga ada menerbitkan booklet yang memperjelaskan berkenaan Keperluan dan Kekerapan Lawatan Pemeriksaan Orang Kompeten ke Pepasangan-pepasangan elektrik di seluruh negara. Pautannya ada di sini -> Suruhanjaya Tenaga.

Yang membanggakan, 3 dari 5 gambar di dalam booklet tersebut diambil dari Blog ini. Saya selaku penulis, cukup berbesar hati.

Terima kasih.

Nota kaki: saya akan memuat-naik gambar booklet tersebut setelah selesai scan.

Wednesday, September 29, 2010

Kelas Kekompetenan Bakal Bermula!!!

Kelas kekompetenan akan bermula Sabtu ini. Sabtu malam Ahad untuk Pendawai dan Ahad malam Isnin untuk Chargeman. 3 jam dari 8 mlm hingga 11 malam.

Penulisan baru akan rancak selepas kelas bermula.

Bagi yang masih mahu mendaftar, hubungi 0183983868 secepat mungkin!

Gambar kelas akan diupload kemudian. InsyaAllah.

Monday, September 6, 2010

Thursday, September 2, 2010

Plan Lokasi ke Kelas Kekompetenan.

25 dan 26 hb September akan diadakan sessi "briefing" dan kelas akan bermula pada 2hb Oktober. Kelas akan diadakan di Seremban Jaya namun akan diubah lokasi tertakluk kepada sambutan. Memandangkan kuota bagi kelas Chargeman A0 , A1 dan PW3 hampir penuh, kemungkinan besar akan diadakan di Seremban Jaya. Pelan lokasi seperti gambar.

Soalan dan Jawapan

Di penulisan saya yang bertajuk Soalan-soalan Peperiksaan Chargeman dan Wireman, ada seorang pembaca memberi soalan. Saya juga berterima kasih kerana seorang lagi pembaca menjawab soalan yang bertanya tadi. Beginilah senario yang kita harapkan. Ramai yang beranggapan saya "macam bagus" apabila membangunkan blog ini namun hakikatnya, saya cuma mahukan tugas, kerjaya dan peranan Orang Kompeten dihargai, difahami dan seterusnya dimartabatkan di tempat yang sepatutnya. Wallahualam.

Soalan:
maaf la yer.. sy ni bkn la pandai sgt.. tu yg nak tanya dlm formula mengira arus motor tu nilai 1.732 tu nilai apa? sy takut juga formula yg sy pakai selama ni salah

arus motor = Power / (voltan * faktor kuasa)

salah ker formula sy? klu power tu dalam hp kite kena la tukar dulu kan kpd unit watt. (1 HP = 746 watt). adakah 1.732 tu faktor kuasa? bukankah faktor kuasa tu antara 0-1.. biasanya 0.8 kan? tak tau la klu sy salah.. budak baru blaja la katakan..


Jawapan:
salam..
1.732 tu bukan faktor kuasa dan ianya akan digunakan sekiranya calculation tersebut adalah dari total nilai beban 3 fasa...ini kerana nilai arus yang kita dapat adalah nilai arus purata utk setiap fasa R Y B. sama seperti voltan..1 fasa = 240.. 3 fasa = 240*√3 = 415 volt.. jadi 1.732 = √3

diharap ini akan dapat membantu anda pemahaman teori pengiraan.. kerana sistem Star LV voltan fasa dan talian ada berbeza manakala arus talian dan fasa adalah sama. nilai faktor kuasa utk design current biasa ambil 0.85 (nilai minimum utk elak daripada dikenakan penalti)


contoh pengiraan..

beban R = 1500W
beban Y = 1500W
beban B = 1500W

i utk R = 1500/(240*0.85)= 7.35A maka arus utk setiap fasa adalah 7.35A utk beban seimbang..

sekiranya calculation 3 fasa.. total load adalah 4500W..jadi calc.

I = 4500/ (415*.85*1.732) = 7.36 A adalah bersamaan arus utk setiap fasa...

sekiranya terdapat kesalahan..dialau-alukan utk mmberi teguran membina..tq..


Komen Razib: penggunaan punca kuasa tiga adalah bersamaan dengan calculation membahagikan kuasa dengan voltan 1 fasa dan dibahagi 3. Kedua-dua kaedah adalah bagi mendapatkan jawapan arus bagi setiap fasa (pada bekalan 3 fasa.)

Sunday, August 22, 2010

Borang Pendaftaran Kursus Kekompetenan Elektrik


Tuan/Puan boleh save dan print borang yang disertakan. Sebarang pertanyaan boleh menghubungi 0183983868. Kelas dipercepatkan atas permintaan ramai. Briefing pada 25-26/9 dan kelas bermula 2/10/2010. Harap maklum.

Friday, August 20, 2010

BERITA TERKINI!!! KELAS KEKOMPETENAN ELEKTRIK CHARGEMAN & WIREMAN.

SILA SMS EMAIL TUAN/PUAN SEGERA BAGI MENDAPATKAN BORANG PENDAFTARAN. TENAGA PENGAJAR SERAMAI 3 ORANG AKAN TERLIBAT SECARA EKSLUSIF!!!

TENAGA PENGAJAR PERTAMA

- merupakan tenaga pengajar ILP, bekas tenaga pengajar jurusan elektrik IKBN dan ADTEC.
- pemegang kompeten Chargeman A4 dan diploma Elektrik Kuasa.
- pengalaman belasan tahun dalam mengajar subjek wireman & Chargeman.

TENAGA PENGAJAR KEDUA

- merupakan seorang yang aktif dalam kerja-kerja elektrik kuasa, pendawaian dan senggaraan voltan tinggi..
- pemegang kompeten Chargeman A4 & PW4 dan Ijazah Elektrik Kuasa dari Amerika Syarikat.
- pengalaman puluhan tahun di lapangan.

TENAGA PENGAJAR KETIGA

- merupakan seorang yang aktif dalam kerja-kerja elektrik kuasa, pendawaian dan senggaraan voltan tinggi..
- pemegang kompeten Chargeman B0 & PW4 dan Diploma Pengurusan.
- pengalaman belasan tahun di lapangan.

TUNGGU APA LAGI?????

Monday, August 9, 2010

Berita Gempar Buat Orang Kompeten!!!

Kursus Separuh Masa Kekompeten Elektrik

NOVEMBER 2010 - MAC 2011


Kategori :

Wireman

PW3 hingga PW4 - RM
990.00

Chargeman

AO /A1 - RM 1300.00 /
RM 1400.00

A4 - RM 1700.00

BO - RM 2200.00


Untuk Daftar :

Taip : Nama - Kategori -
Alamat

ke

018-3983868 (sms),
017-6983786 (Call/sms), 012-6312304 (sms)

Tempat Adalah Terhad

Pendaftaran awal sahaja yg akan dilayan!!!

"BERSEDIAKAH ANDA UNTUK MENYERAP KARISMA DAN AURA SEBAGAI SEORANG ORANG KOMPETEN ELEKTRIK??" 

TENAGA PENGAJAR: BEBERAPA INDIVIDU YANG HEBAT DI LAPANGAN DAN TENAGA PENGAJAR INSTITUSI LATIHAN/ TEKNIKAL!!

Wednesday, July 14, 2010

KELAS KEKOMPETENAN DI SEREMBAN

SAYA BERSAMA SEORANG GURU INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN AKAN MENGADAKAN KELAS KEKOMPETENAN DI SEREMBAN JAYA, SEREMBAN. MAKLUMAT LANJUT AKAN MENYUSULI KEMUDIAN. KELAS DARI AO - BO DAN PW4. HARGA DIJAMIN BERPATUTAN. YANG PENTING, ANDA BERKEYAKINAN UNTUK MENDUDUKI PEPERIKSAAN DAN MENJADI ORANG KOMPETEN YANG HEBAT.

SEBARANG PERTANYAAN ATAU CADANGAN BOLEH SMS (SMS SAHAJA) KE 0176983786.

Monday, June 21, 2010

Komentar Menarik!


Awal qalam, tahniah buat kalian yang lulus ujian teori kekompetenan pada Mac lalu. Result sudah keluar bukan? Bagi yang berstatus MT (Mengulang Teori), jangan putus asa dan hantar borang menduduki peperiksaan seawal mungkin.

Di bawah, saya salin komentar dari pembaca yang mungkin boleh dijadikan pedoman dan panduan.

Komentar Pertama

Tips2 menarik kepada anda yang ingin mngambil exam PW4


Soalan wajib paling popular adalah Faktor Pelbagai untuk Rumah 2 Tingkat.(pastikan disemak bcoz 1 je jawapan yang salah,of course semua salah!!)
kat situ je dah ada 25 markah.
Soalan aneka pilihan ABC mungkin leh skor 20/25 markah.
so dah leh dapat 45/50 markah!!


selebihnya atas usaha anda sendiri..


Utk amali.. wiring trunking and konduit besi macam biasa,tempoh 6 jam(biasa dapat extra 1 jam)
utk Motor Control korang tak payah takut la,
paling kuat pun Star Delta Forward Reverse With Timer je.. (apa2 pun pandai2 la simpan diagram motor dlm poket time amali)


Time amali biasanya suasana clear,Pengawas SJT biasanya stay dalam opis and tak ambil pot untuk 4 jam pertama. so anda leh berbincang dgn 'jiran sebelah' (biasanya confirm jiran sebelah tak akan melayan anda untuk 4 jam pertama)




utk ORAL(yang ni part paling ditakuti)
takde tips untuk oral,cuma korang jangan lupa bawa Buku Log,bawa Pen dgn Kertas Kosong SERTA bawa BUKU AKTA!!
bcoz CONFIRM korang akan terpinga2 semasa oral jika terlupa membawa buku akta.


Semoga Berjaya.

Komentar ke-2

PW4 STUDENT (ikbn kinarut)


Seblm kita memulakan "shut down msb" dan "servis ACB" kta haruslah:-
1) mendapatkn permit to work (PTW) dripd pgawai yg brkenaan.
2) maklumkan kpd pengguna terlebih dahulu sblm shut down MSB.
3) sblm mmatikn bekalan,hendak kta merekodkan bacaan ampere dan mencatitkan bacaan trsebut kdalam buku log swith boadrd trsebut.
4) selepas tu,potong bekalan ke beban satu persatu..(pastikan pemotngan bekalan dari beban kecil hingga kebesar)
5) rekodkan semula bacaan jangka ampere skali lg utk memastikan bekalan tersbut btl2 terputus.skiranya terdapat bacaan pd ampere,ini mnunjkkan trdapat msalah pda alat perlindungan.
6) stelah pkara d atas d lakukan,barulah kita OFF kan pemutus litar.
7) yg terakhir,periksa pula bacaan pd jangka volt.


KEMUDIAN LAKUKAN (RACK OUT ACB)
- SERVICE POSITION di mana roller contact brsambung pd busbar manakala auxilary contact brsambung dgn relay.
A) masukkan spindle ke kekuncinya dan tekan butang pd reease button dan putarkan spindle ke arah kiri.


- TEST POSITION d mana roller contact terpisah dgn busbar ttapi auxilary contact masi brsambung dgn relay.
B) apabila arah menunjukkan ke arah test,tekan lagi butang pd release button dan putarkan lg spindle ke arah kiri.


- ISOLATED POSITION dimana roller contact terpisah dgn busbar,manakala auxilary contact trpisah dgn relay.
C) Tekan kekunci rell,dan tarik keluar rell untuk mengeluarkan ACB.


D) tutup penutup kompatmen ACB dan gantung tanda "AWAS" atau "BAHAYA" pd kompatmen ACB trsebut.


E) lakukan penservisan ACB dgn semburkan dan sedutkan kotoran habuk bg semua bhagian ACB dan perangkap arka(arcut) shingga brsih.. Ketatkan bolt nut perangkp arka(arcut),sapukan gris pd roller bar,cuci sesentuh utama,sesetuh arka,sesentuh roda dgn kertas pasir atau kain pasir yg halus.lapkan dgn kain bersih dan letakkan jeli petroleum putih..lakukan ujian keserataan pd ACB,lakukan ujian penebatan kemasukan fasa dgn kmasukan yg lain..lakukan ujian keterusan dlm keadaan ACB ON,lakukan ujian keterusan gelung pnindak pirau gdn menggunakan penguji ohm..


8) selesai saja mmbt pengujian ke atas ACB,masukkan smula ACB dan pastikan ACB dlm keadaan OFF..
- ia juga melakukan 3 mod yg songsang dlm keadaan operasinya..
i) isolate position.
ii) Test Position
iii) service position.


9) seterusnya,periksa semua fius,volt meter fius,power factor fius,shunt trip dan sebagainya..


10) reset OCR dan EFR.




12) ON kan ACB..


12) periksa volt meter (bacaan fasa ke fasa dan fasa ke neutral)


13) beritahu pengguna yg bekalan akn dihidupkan semula..


14) buka out going feeder atau beban dan rekodkan Ammeter dan bacaan power factor meter.


15) tunggu beberapa minit,kemudian catatkan kerja-kerja yg d lakukan kedalam buku log MSB.


16) kemudian kemaskan barang-barang.


17) serahkan atau batalkan permit to work (PTW) kpd jurutera atau pihak pengurusan..




-tu jak prosedurnya pren,ilmu sama2 kta kongsikan k..pasal soket ngan lampu tu,t kta share pas ak makan k..see ur!

Friday, June 4, 2010

Mengenal Data Yang Terdapat pada MCCB

Senggaraan ACB

Maaf jika kurang kesempatan untuk update. Al-maklumlah, kerja harian makin menghimpit masa dan peluang untuk mengemaskini blog amatlah kurang. Maaf sekali lagi.

Ada yang bertanya, apakah prosedur untuk menjawab bahagian praktikal/bertulis berkenaan Senggaraan ACB. Saya tiada jawapan yang mutlak (ultimate answer) tetapi jawapan yang saya berikan adalah berdasarkan praktis yang saya sendiri amalkan.

Menutup Bekalan
- Dapatkan PTW
- Hantar notis kepada pengguna bahawa bekalan elektrik akan diputuskan.
- Matikan outgoing feeder, rekodkan bacaan ammeter sebelum dan sesudah.
- Tripkan ACB (periksa Voltmeter).
- Rack-out ACB (3 keadaan : Service, Test dan Isolate)
- ACB dikeluarkan dan diletak atas tikar getah.
- Letakkan papantanda AWAS.
- Periksa fungsi Arc Chute, Main contact dan Arching Contact.
- Uji dan peroksa Shunt trip coil dan Roller Contact.

Senggaraan

- Blow dan vacuum kesemua bahagian ACB.
- Ketatkan bolt dan nat.
- Gris roller bar.
- Minyakkan bahagian mekanikal.
- Cuci guna petroleum jelly: main, arching contact dan roller contact.

Pengujian

- Ujian keserataan menggunakan kertas karbon dan kertas putih.
- Ujian rintangan penebatan. ACB dalam keadaan ON.
- Ujian keterusan menggunakan AVO meter/ Mikro Ohmeter. ACB dalam keadaan ON.
- Masuk ACB.
- Periksa semua instrument fuse.
- Reset OCR.
- ResetEFR
- ACB di On kan.
- Periksa Volt meter. Voltan 400Volt (tolerance + 10%, -6%)
-Maklumkan pengguna bahawa bekalan akan disambung semula.
- ON pemutus litar bagi beban-beban.
- Monitor ammeter.

phasing stick

Saturday, April 17, 2010

Perbezaan antara Pemutus Litar Vacuum dan SF6

Artikel dibawah, adalah di dalam Bahasa Inggeris dan sebarang perbincangan atau pertanyaan amatlah dialukan.

Table 1. Characteristics of the SF6 and vacuum current interrupting technologies.


SF6 Circuit Breakers Vacuum Circuit Breakers
Criteria Puffer Circuit Breaker Self-pressuring circuit-breaker Contact material-Chrome-Copper
Operating energy requirements Operating Energy requirements are high, because the mechanism must supply the energy needed to compress the gas. Operating Energy requirements are low, because the mechanism must move only relatively small masses at moderate speed, over short distances. The mechanism does not have to provide the energy to create the gas flow Operating energy requirements are low, because the mechanism must move only relatively small masses at moderate speed, over very short distances.
Arc Energy Because of the high conductivity of the arc in the SF6 gas, the arc energy is low. (arc voltage is between 150 and 200V.) Because of the very low voltage across the metal vapour arc, energy is very low. (Arc voltage is between 50 and 100V.)
Contact Erosion Due to the low energy the contact erosion is small. Due to the very low arc energy, the rapid movement of the arc root over the contact and to the fact that most of the metal vapour re-condenses on the contact, contact erosion is extremely small.
Arc extinguishing media The gaseous medium SF6 possesses excellent dielectric and arc quenching properties. After arc extinction, the dissociated gas molecules recombine almost completely to reform SF6. This means that practically no loss/consumption of the quenching medium occurs. The gas pressure can be very simply and permanently supervised. This function is not needed where the interrupters are sealed for life. No additional extinguishing medium is required. A vacuum at a pressure of 10-7 bar or less is an almost ideal extinguishing medium. The interrupters are ‘sealed for life’ so that supervision of the vacuum is not required.
Switching behavior in relation to current chopping The pressure build-up and therefore the flow of gas is independent of the value of the current. Large or small currents are cooled with the same intensity. Only small values of high frequency, transient currents, if any, will be interrupted. The de-ionization of the contact gap proceeds very rapidly, due to the electro-negative characteristic of the SF6 gas and the arc products. The pressure build-up and therefore the flow of gas is dependent upon the value of the current to be interrupted. Large currents are cooled intensely, small currents gently. High frequency transient currents will not, in general, be interrupted. The de-ionization of the contact gap proceeds very rapidly due to the electro-negative characteristic of the SF6 gas and the products. No flow of an ‘extinguishing’ medium needed to extinguish the vacuum arc. An extremely rapid de-ionization of the contact gap, ensures the interruption of all currents whether large or small. High frequency transient currents can be interrupted. The value of the chopped current is determined by the type of contact material used. The presence of chrome in the contact alloy with vacuum also.
No. of short-circuit operation 10—50 10—50 30—100
No. full load operation 5000—10000 5000—10000 10000—20000
No. of mechanical operation 5000—20000 5000—20000 10000—30000

Comparison of the SF6 And Vacuum Technologies

The most important characteristics of the SF6 gas and vacuum-circuit breakers, i.e., of SF6 gas and vacuum as arc-extinguishing media are summarized in Table-1.

In the case of the SF6 circuit-breaker, interrupters which have reached the limiting number of operations can be overhauled and restored to ‘as new’ condition. However, practical experience has shown that under normal service conditions the SF6 interrupter never requires servicing throughout its lifetime. For this reason, some manufacturers no longer provide facilities for the user to overhaul the circuit-breaker, but have adopted a ‘sealed for life’ design as for the vacuum-circuit breaker.

The operating mechanisms of all types of circuit-breakers require servicing, some more frequently than others depending mainly on the amount of energy they have to provide. For the vacuum-circuit breaker the service interval lies between 10,000 and 20,000 operations. For the SF6 designs the value varies between 5,000 and 20,000 whereby, the lower value applies to the puffer circuit-breaker for whose operation, the mechanism must deliver much more energy.

The actual maintenance requirements of the circuit-breaker depend upon its service duty, i.e. on the number of operations over a given period of time and the value of current interrupted. Based on the number of operations given in the previous section, it is obvious that SF6 and vacuum circuit-breakers used in public supply and /or industrial distribution systems will, under normal circumstances, never reach the limits of their summated breaking current value. Therefore, the need for the repair or replacement of an interrupter will be a rare exception and in this sense these circuit-breakers can be considered maintenance-free. Service or maintenance requirements are therefore restricted to routine cleaning of external surfaces and the checking and lubrication of the mechanism, including the trip-linkages and auxiliary switches. In applications which require a very high number of circuit-breaker operations e.g. for arc furnace duty or frequently over the SF6 design, due to its higher summated-breaking current capability. In such cases it is to be recommended that the estimation of circuit-breaker maintenance costs be given some consideration and that these be included in the evaluation along with the initial, capital costs.

Bacaan penuh di http://www.csanyigroup.com/comparison-between-vacuum-and-sf6-circuit-breaker
Selamat Membaca!

Sunday, April 4, 2010

Toyol: Penipuan Di Dewan Peperiksaan Kekompetenan

Maaf kerana terlalu lama menyepi. Blog ini belum mati kerana ajalnya belum tiba. Maka, teruskanlah berkongsi idea dan pandangan melalui chat box ataupun melalui akaun Facebook (Orang Kompeten Elektrik).

Toyol...nama yang sering diperkatakan apabila tibanya hari peperiksaan. Tidak terkecuali peperiksaan kekompetenan. Ramai yang bergantung pada nya dan ada juga yang merasakan bahawa mereka akan gagal apabila toyol tidak dibawa bersama. Kecelakaan seumpama menjelma apabila toyol yang diharapkan tidak mampu memberi jawapan yang dipinta Suruhanjaya Tenaga.

Yang terbaru, calon-calon orang kompeten menaip toyol mereka diatas kepingan kertas A4 dan menampalkannya di dalam buku akta 447. Teman saya amat bangga apabila saya tidak perasan tentang penipuan yang beliau lakukan. Memang real. Sekali imbas, memang tak perasan.

Tidak sedarkah mereka bahawa ia adalah suatu perkara yang mungkin akan menyukarkan calon-calon orang kompeten dimasa akan datang seandainya Buku Akta tidak lagi dibenarkan dibawa masuk ke dalam Dewan?

Saya pernah melalui peperiksaan PW1 pada tahun 1998 dan ketika itu peperiksaan kompeten dibawah Jabatan Bekalan Elektrik dan Gas (JBE&G). Buku akta 447 tidak boleh dibawa kedalam Dewan dan ia amat menyukarkan kami untuk menjawab soalan-soalan berkaitan akta. Malah, kami juga sukar untuk menjawab soalan pengiraan kerana tidak dapat merujuk Jadual Faktor Kepelbagaian yang sedia tercetak di muka belakang buku Akta tersebut.

Toyol dalam poket, toyol dalam tandas dan toyol dalam telefon bimbit adalah beberapa modus operandi penipuan didalam peperiksaan kompeten. Mungkin sudah tiba masanya ST menjadi tegas.

Namun, ST juga perlu bertegas bagi memantau peperiksaan di Institut-institut kemahiran kerana di sana juga berlaku kes-kes peniruan sebegini. Percayalah, pemantauan di Institut Kemahiran amatlah lemah.

Bukankah kita dambakan orang kompeten yang berkualiti? Atau sekurang-kurangnya lulus kerana usaha mereka yang gigih dan bukannya kerana toyol mereka yang lengkap?

Fikir-fikirkanlah.

Sunday, March 14, 2010

Semoga Berjaya!!!!

Maaf kerana terlalu sibuk. Saya ingin mengucapkan SELAMAT BERJAYA bagi orang kompeten yang akan menduduki peperiksaan dan bakal-bakal kompeten yang pasti akan menyemarakkan kerjaya kekompetenan.

Paling penting, JANGAN BIARKAN TOYOL KALIAN BEKU DALAM POKET!!! ;)

Tuesday, February 23, 2010

BO Chargeman - Jawatan Kosong

Terdapat kekosongan jawatan di sebuah kompleks pejabat di Petaling Jaya sebagai Chargeman BO.

Chargeman BO (Penjaga Jentera Kelas BO)

Kelayakan:
1. Memiliki sijil kekompetenan Penjaga Jentera BO dari ST/JBE sekurang-kurangnya setahun
2. Berpengalaman kerja dalam penyelenggaraan bangunan sekurang-kurangnya 5 tahun
3. Boleh bekerja dengan pengawasan minimum
4. Berpengetahuan sistem cegah kebakaran (Addressable) dan penghawa dingin /multi task
5. Boleh menyelia sekumpulan juruteknik
6. A team player, reliable and positive attitude
7. Kreatif / boleh menyelesaikan masalah
8. Mempunyai kenderaan sendiri dan lesen yang sah
9. Berpengetahuan komputer (MS Office) atau berpengalaman dalam pengurusan Maintenance Department satu kelebihan.

Berminat, fax resume anda sebelum 5 Februari 2010 kepada:-

The Operations Manager
LCS Joint Management Body
338, Block A2, Pusat Dagang Setia Jaya,
No. 9, Jalan PJS 8/9,
46150 Petaling Jaya.
Tel: 03-7873 5800
Fax: 03-7877 5553

Boleh juga emel permohonan kepada saiful.jhr@gmail.com .

Sila nyatakan gaji sekarang & gaji yang dipohon.

{dipetik dari blog Alat Penjimatan Elektrik }

Friday, February 19, 2010

Gelak Sikit.

Tak tau nak kata apa….. korang kata lah dalam hati masing-masing…


Cara salah pemasangan pengatur kelajuan kipas

Kalau ikut sumber dari emel, jenis kipas, bentuk siling, boleh dikatakan lokasi ‘kejadian’ ni di Malaysia, cuma pengirim emel tu kata; “done by wireman from bangla”. Lepas tu dia kata; “Ha ha haaaaaaaaaaaa… sakit perut , gelak”…..

Aku lak kata, hanya Orang Kompeten Mengenal Elektrik, jadi benda-benda elektrik ni bagi la kat yang pakar iaitu Orang Kompeten Elektrik!

{ artikel dirembat dari blog Alat Penjimatan Elektrik }

Pembumian di Current Transformer


Soalan dari teman: Apakah kesan apabila sesuatu S2 pd CT tidak dibumikan.dan bila aku pasangkan pd meter apa yg akan terjadi..tolong komen...

Jawapan dari saya: Jawapan untuk soalan ko tu aku amik dari http://cr4.globalspec.com/thread/34726/current-transformer-earthing:

"Earthing of CT secondary common wire is just essential as is required for Transformer neutral . This shall eliminate the neutral of CTs ( Common ) being floated / circulated
under un balanced conditions / failure of any one CT. Each phase of CTs shall correctly read the current.
This shall eliminate the dangerous over voltages being developed by circulating neutral - & in turn prevent bursting of CTs."

Segalanya kerana circulating current la bro.

Tuesday, February 9, 2010

Selarikan Alatubah (Tx Syncronizing)


Maaf kerana lama tidak update blog ini. Sibuk macam cipan! Ni ada masa sikit, maka suka untuk saya kongsikan soalan yang diajukan oleh teman saya berkenaan Tx Syncronizing.

Salam ,
Aku ada satu soalan,tempat aku ada 2 incomer dari TNB. 11KV dan 33KV...boleh tak aku paraller pd LV side.
Razif ko mungkin pernah buat kerja ni...
Mana2 BO yang pernah buat tolong share experience anda.sebab ada yg mengatakan secara teori ,ia boleh dilakukan tapi tidak galak dilakukan kerana jika ada fault berlaku ia akan effect kepada kedua2 bahagian..


Dan saya menjawab:

Bro,

Mula-mula, kita mesti tahu apa syarat untuk selarikan Tx.

Ada 5 syarat.

1. Voltan secondary bagi Tx- Tx tersebut mesti sama.
2. Nisbah pengubah voltan utama terhadap voltan secondary mesti sama.
3. Polarity Wajib betul.
4. Peratus galangan (impedance) Tx mesti sama.
5. Jenis Tx mesti sama.

5 syarat ni kalau kau patuhi, maka tiada masalah untuk syncronize.


ps: kalau saya tersilap, maka kalian tolong beulkan. Demi Allah dan Ilmu.

Monday, January 25, 2010

Institut Kemahiran: Suatu Komentar Serius.{II}


Reaksi bercampur-baur yang saya terima setelah bahagian pertama posting ini disiarkan, memang telah dijangka sejak dari awal. Memang agak sukar untuk menerima kebenaran namun kebenaran itu kan tetap kebenaran. Kewujudan blog ini bukan untuk memperlekehkan mana-mana pihak atau mengendos istilah "bodoh" dan "bangang" kepada sesiapa, tetapi untuk memartabatkan profession dan kerjaya sebagai seorang orang kompeten di bawah akta 447.

Sama ada kita sedar atau tidak, orang kompeten akan lenyap jika terdapat pindaan atau pemansuhan Akta 447 kerana kewujudan orang kompeten berasaskan dari akta tersebut. Maka, bagi memastikan kehadiran orang kompeten mutakhir terus dipandang berwibawa dan berilmu, maka sesuatu perlu kita lakukan.

Kalau Chargeman nak harapkan PEJEMA, maka terlingkuplah institusi Penjaga Jentera (jika ia boleh dikategori sebagai suatu institusi). PEJEMA adalah singkatan pada Persatuan Penjaga Jentera Malaysia. Apa fungsi PEJEMA? Kalau kalian tanya saya, saya jawab "ENTAH". Kalau sesiapa ada informasi terkini, sila maklumkan saya. Saya akan war-warkan ke seluruh alam. Malang sungguh sebuah persatuan tiada laman web. Kuno betul!

Apa bukti mudah kebanjiran orang kompeten lepasan Institut Kemahiran hanya menjahanamkan profession kekompetenan terutama Pendawai dan Penjaga Jentera?

Kalian boleh buat kajian sendiri. Berapa gaji seorang Chargeman AO pada 1995 dan 2005? Pada 1995, gaji seorang Chargeman AO tidak kurang dari RM1800. 2005 pula, ada yang hanya mendapat gaji RM750 .

Berapa weightage kebergantungan organisasi kepada Chargeman yang digaji mereka? Kalau saya, saya akan jawab 45%!

Organisasi lebih percaya kepada kontraktor dari Chargeman mereka sendiri. Kalau pegang multimeter pun menggigil, maka wajarlah ia jadi sebegitu rupa.

Gantung lesen (illegal tapi ia berlaku) seorang PW2 pada tahun 1999 adalah RM400 sebulan. Bila terlalu ramai PW4 yang keluar melata di muka bumi ni, harga gantung PW4 boleh menjadi RM150! Ini bukan main-main, saya mempunyai bukti. Pendawai lepasan Institut Kemahiran tidak tahupun prosedur "gantung lesen" dan ada yang menyerahkan sijil ASLI kepada majikan!

Kelakar dan memeranjatkan bukan?

{akan bersambung}

Thursday, January 21, 2010

Institut Kemahiran: Suatu Komentar Serius.


gambar hiasan: audit data log oleh TNB.

Adakah seorang yang mahu menjadi orang kompeten perlu memasuki Institut Kemahiran/ Latihan yang formal?

Bagi soalan diatas, saya mempunyai 2 jawapan iaitu YA dan TIDAK dengan berdasarkan atas 2 situasi.

Bagi saya, jika kalian bermula dari sifar dan ingin menceburi kerjaya ini, maka bergurulah di lapangan dan tuntutlah ilmu melalui pembelajaran yang formal. Formal disini bermaksud kursus-kursus yang ditawarkan di Institut Latihan dan Kemahiran yang tumbuh bak cendawan.

Namun, jika kalian sudah memiliki kekompetenan dan ingin menaiktaraf sijil kompeten, maka saya sarankan agar sekadar menghadiri kelas-kelas tambahan/ swasta yang diadakan satu atau dua minggu sekali.

Pemahaman dari lapangan pasti akan memudahkan kalian memahami dan menguasai ilmu yang dipelajari dengan mudah. Seorang teman saya, yang mengikuti latihan di IKM telah menyatakan ketidakpuasan hatinya kerana tenaga pengajar di IKM tidak begitu berpengalaman untuk memberi pemahaman tentang perkakasuis kerana tenaga pengajar itu sendiri amat kurang pengalaman di lapangan.

Nah! Disinilah fungsinya On Job Training. Namun, pihak MARA juga tidak bolehlah mengambil mudah perkara ini kerana nasib anak bangsa sebenarnya yang menjadi taruhan.

Bagi saya, sistem pointer/ GPA yang dipraktikkan oleh IKM adalah suatu perkara yang menggelikan hati. Bagaimana lepasan pelatih mahu mengaplikasikan point tersebut jika ianya "tidak laku" di luar?

Sasaran untuk melahirkan Bumiputera berkemahiran semakin diketepikan. Lepasan IKM didapati kurang berkualiti dan cuma bertambah dari segi kuantiti.

Bayangkan, seorang PW4 lepasan IKM tidak tahu melakukan pengiraan arus bagi lampu. Bukankah ia menjengkelkan?

{akan bersambung}

Thursday, January 14, 2010

Testimonial


Saya tidak mempunyai sebarang keuntungan dari iklan yang saya paparkan, cuma untuk dikongsikan dengan sesiapa yang mahu bergelar orang kompeten atau yang mahu menaiktaraf kekompetenan. Di bawah, adalah testimonial dan pendapat rakan kita yang sudah mengikuti kelas di UMC.

-UMC mmg ada byk klas utk ni.
-satu klas dlm 40 org two week once (for part time).

-Semua A0,A1,A4 akan msuk klas yg same tp klas utk A1,A4 akan dilanjutkn sessi.

-stiap satu klas akan review 1 tajuk(jgn nk miss plak)

-byk bg nota, byk mmbantu dlm calculation.

-byk mmbantu dlm proses isi & hantar borang, pertolongan cemas etc.

-if nk tanye pndapat dan idea pon dorg bole jd adviser.

-byk mmbantu dlm bg gmbaran mse test nnti.
-dorg bole dpt ingat name2 student
-ada jugak sediakan latihan praktikal (ACB rack in out) kat IKBN.


My advise.

-bnda2 ni bkn cm skola..so basic2 knowledge msti kne ada (xkan la nk tekan calculator pn nk kne aja kot).

-kt ptt try reseach sndiri bnda2 yg diajar utk tau kesahihannye :)

-try cari org2 kompeten to help in improve & sharing knowledge.
-ada org yg based teori dgn based praktikal. (org slalu ckp cable besa lg bagus tp klo lubang MCCB kecik mane muat nk sumbat cable besa)


Ty ^^

Tuesday, January 12, 2010

Iklan: Kelas Kekompetenan


Saya menerima sepucuk surat dari UMC Resources yang sedang menawarkan kelas-kelas kompeten seperti Pendawai Elektrik PW4 , Chargeman Ao-A4 dan lain-lain lagi. Sesiapa yang berminat boleh menghubungi mereka melalui alamat email yang tertera di bawah:

umc_resources@yahoo.com.my

Nota Razib: penulis blog ini tidak bertanggungjawab diatas sebarang permasalahan yang timbul kerana penyiaran iklan ini berlandaskan atas kapasiti bagi menwar-warkan "an opportunity to be competent person".

Friday, January 8, 2010

Tiada Istilah Proksi


transformer di P/E TNB Flat Cheras 17 tingkat

Dahulu, ramai yang merasakan tidak menjadi suatu kesalahan untuk menjadi proksi kepada mana-mana orang kompeten. Contohnya, melakukan pendawaian sambil orang kompeten HANYA menandatangani Borang G dan H namun tidak pernah ada di tapak apatahlagi melakukan pengujian.

Ataupun, melakukan calibration tanpa kehadiran orang kompeten dan orang kompeten cuma menandatangani Test Result.

Ini semua adalah salah dan wajar dihentikan dengan kadar segera. Suruhanjaya Tenaga juga ada mengedarkan pekeliling yang menekankan betapa WAJIBNYA orang kompeten sendiri yang melakukan lawatan dan pemeriksaan bagi pepasangan { klik sini }.

Hal ini, semua orang sudah tahu tetapi sengaja buat-buat tak tahu.

Thursday, January 7, 2010

Sejauh mana Kita meyakini Meter kWh TNB?


Dielectric strength (Ujian Minyak Transformer)

Beberapa kali saya mendapati bahawa bacaan meter kWh TNB tidak merekodkan penggunaan elektrik pengguna dengan tepat. Yang terakhir, di Kajang Height iaitu di rumah seorang kaya berbangsa Cina. Masalah beliau selesai setelah TNB menggantikan meter rumah beliau. Suka untuk saya berkongsi suatu artikel yang menceritakan perihal yang agak serupa di Amerika. Mungkin model dan pemegang lesennya berbeza namun ia adalah bukti bahawa masalah yang kita rasakan "jarang berlaku" adalah "biasa berlaku". Penyelesaian mudah, kenalilah orang kompeten di sekeliling anda. ;).

Low-wattage rebate(http://www.electricalcontractor.com/)

Posted By PAUL SCHLIESMANN, THE WHIG-STANDARD

The Kingston family feuding with Hydro One over high electricity bills -- including one that reached a whopping $985.15 for a single month -- has received a rebate of $63.93.

A letter from the publicly owned utility referred to the payment as a "gesture of good will."

"It's also kind of insulting," said Heather Wilkins. "I think if they were buying me off, it would be more than $63.93."

Wilkins and her husband, Dave, still suspect the smart meter that was installed on their house last spring gave inaccurate readings that led to their exorbitant bills.

The Wilkins say a recent energy audit performed at their home only confirms their suspicions.

On Nov. 16, two technicians arrived at the Wilkins' west-end home -- one an independent electrician, the other from Hydro One. They were there for nearly five hours, testing appliances and looking for potential sources of high energy consumption.

They apparently found none, though the Wilkins have yet to see the final reports.

Heather Wilkins said the Hydro technician kept asking her, "Are you sure you don't have electric heaters?"

They don't.

The men told Wilkins that the base load for their home is just under three kilowatt hours, mainly due to the refrigerator, freezer, furnace fan and, in summer, the pool pump.

Prior to the follow-up testing, Hydro One took a close look at the household consumption during August that led to the high bill.

They found several days when mysterious, large spikes in consumption were recorded at odd hours.

On Aug. 6, for example, from 11 a. m. to midnight, consumption was recorded at 44.5 kilowatt hours. During one hour, from 11 p. m. to midnight, the draw was nine kilowatt hours -- three times the base load -- even though no one was in the house at the time because the family was at their cottage.

Wilkins said the jump is remarkable.

"They haven't been able to figure anything out. They're not admitting there's a problem with their smart meter, but they're also aware something is fishy," she said.

"Something is not quite right. I still think there's something wrong with that smart meter."

About two weeks ago, Hydro One customer relations called the family to say that testing was going to continue at the house.

Hydro One spokeswoman Daniele Gauvin confirmed Friday that a data logger will be installed to monitor hour-by-hour energy use at the Wilkins' home, as well as a power cost monitor to show minute-by-minute wat -tage use.

"We want to work with the family," said Gauvin. "The meter's been tested. The investigation looked at some of the equipment in the home."

It remains the belief at Hydro One, she said, that "the current equipment in the home could have created the usage the Wilkins saw."

Heather Wilkins said she is grateful for Hydro One's efforts after months of getting nowhere with telephone customer service staff.

Yesterday, she received another surprise on her latest bill -- this one more pleasant.

"Our consumption is way down," she said. "We've gone from 82 kilowatt hours a day down to 40 kilowatt hours -- half of what we were consuming when we were not in the house. My bill is $172.

"Consumption is half of what it was in the summer. It doesn't make any sense. We haven't done anything different."

To date, Hydro One has installed more than one million smart meters around the pro - vince. Every home in Ontario is to be retrofitted in 2010 with the new digital meters that will send readings automatically to a centralized data repository.

The Wilkins live in the city's west end where Hydro One distributes electricity. The rest of Kingston's smart meters will be installed throughout 2010 by Utilities Kingston.

In California, customers with Pacific Gas and Electric have filed a class-action suit to find out why they have suddenly been receiving much higher bills than normal.

With four million smart meters installed across the state, last week the California Public Utility Commission put out a call for electrical contractors to conduct independent testing of the suspect appliances.

In California, consumers are already moving to time-of-use billing, which Ontarians will see sometime next year. Customers will be charged higher rates for electricity during peak use periods, mainly daytime on weekdays, which smart meters will be able to record.

Many consumers fear time-of-use billing alone will result in higher electricity bills because they won't be able to adapt their households to take advantage of off-peak times.