Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Komentar kalian amat dialu-alukan. Sebarang komentar dengan menggunakan "Anonymous" tidak lagi akan dilayan. Bersama bertanggungjawab memajukan dan mengangkat martabat Industri Kekompetenan.

Penulisan di dalam blog ini cuma pandangan penulis sahaja. Ia tidak menggambarkan pandangan atau pendirian atau mewakili mana-mana pertubuhan atau syarikat atau Institusi yang penulis sedang atau pernah sertai.

Dari Meja Penulis,
Mohd Razib Bin Ramili

Saturday, May 7, 2011

Komentar: Ingin Menjadi Chargeman

Fluke_Johor said...
Salam, saya cuma nak tanya pendapat, saya merupakan seorang technician aircraft yang mempunyai course yang berkaitan elektrik dan elektronik, tetapi tidak sedalam pendawaian domestik dan luaran (kv). Saya mempunyai basic 3 phase wiring pun kat Teknik dulu, Bolehkah saya menceburi bidang Chargeman dimana saya bila saya nak apply kat Unikl, dia perlukan logbook dan pengalaman kerja berkaitan. adakah caranya untuk saya beralih kepada chargeman walau tiapa logbook dan pengalaman bekerja. Saya bukan suka2 untuk menceburi tapi akan belajar sebaik2 dan ingin menjadi seorang chargeman yang betul2 boleh buat kerja dan bukannya tahu sub shj. terima kasih
Fluke,

Pada hemat saya, anda boleh menjadi Chargeman kerana anda ada asas dan sedikit pengalaman. Jawapan saya sebegitu memandangkan anda mahu melanjutkan pelajaran di Institut Latihan/ Kemahiran. Jawapan saya berlainan jika anda mahu mengambil peperiksaan persendirian. Buku Log biasanya dibuat ketika Latihan Dalam Loji dan ketika itulah pengalaman anda dikira bagi kelayakan menduduki peperiksaan Penjaga Jentera kelak.


1 comment:

MatPat said...

Salam,

Saya nak tanya macam mana cara2nya untuk mendapatkan Perakuan Kompeten Penjaga Jentera yang hilang dari simpanan..?