Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Komentar kalian amat dialu-alukan. Sebarang komentar dengan menggunakan "Anonymous" tidak lagi akan dilayan. Bersama bertanggungjawab memajukan dan mengangkat martabat Industri Kekompetenan.

Penulisan di dalam blog ini cuma pandangan penulis sahaja. Ia tidak menggambarkan pandangan atau pendirian atau mewakili mana-mana pertubuhan atau syarikat atau Institusi yang penulis sedang atau pernah sertai.

Dari Meja Penulis,
Mohd Razib Bin Ramili

Monday, November 15, 2010

Posting Ringkas: Nasib Pengajar Institut Kemahiran/ Latihan

Bismillahirrahmanirrahim.

Ada beberapa komentar yang bertanya, bagaimana agaknya nasib dan masa depan tenaga pengajar. Jika diamati penulisan saya sebelum ini, desakan untuk menarik balik pentauliahan adalah HANYA pada pentauliahan. Tidak pula saya mendesak agar "diterajang" tenaga pengajar ini keluar dari Institut. Mereka tetap berjasa dan mengajar adalah profesion mereka. itu kita wajib hormati.

Maka, Institut kemahiran/ Latihan perlulah memandang kembali sistem SKM yang semakin menemui ajalnya. Setelah kursus elektrik di Institut Latihan / Kemahiran tidak lagi menggunakan SKM sebagai dasar pembelajaran dan diserah kepada pihak swasta yang mengaut keuntungan yang hampir menyamai dengan AC Konsortium (sekadar contoh), kualiti pemegang SKM tidak lagi dipandang oleh majikan-majikan.

Cadangan saya:

1. Dihidupkan kembali roh kursus berasaskan SKM (bagi kursus elektrik).
2. Mereka yang sudah mempunyai pengalaman 1 tahun dan mempunyai SKM minimum tahap 1, boleh memohon kursus pendawai PW1 (gred pendawai ini juga hampir "pupus").
3. Yang mempunyai SKM tahap 3 dan pengalaman kerja 1 tahun, boleh meneruskan dengan kursus Chargeman A1.
4. Calon kekompetenan persendirian, pengalaman 3 tahun kekal bagi Chargeman A0 dan PW3 dan pengalaman 2 tahun juga kekal bagi PW1.

Bukankah cara diatas tidak mengabaikan mana-mana pihak? Tenaga pengajar tetap ada, SKM semakin subur, kelayakan berdasarkan pengalaman tetap jadi prioriti dan ianya adil dan saksama bagi semua pihak.

Mudah kan? Kita cuma perlu membuat post-mortem untuk "celik'.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

salam tuan....
saya adalah seorang pemegang pw4 dari ikm...saya sebenarnya tidak berapa menyokong penarikan balik pertauliahan yg diberikan kpd institusi berkenaan...
jika seseorang itu telah belajar selama 2 thun dan ojt 6 bulan...kemudian exam jika ok maka lepaslah n dptlah pw4....so tamat la belajar............MAKA.....
individu itu sendiri la yang patut mula belajar dialam pekerjaan dengan bermula dari bawah dan seterusnya menjadi bos seperti tuan....baru la kualiti....APA-APA HAL BERGANTUNG KPD INDIVIDU TU SENDIRI.

Anonymous said...

di institusi sekarang apa sangat yang ada??????
yang ada hanyalah sebuah bay untuk membuat wiring dan belajar teori sedikit.
pengajar pulak hendak mengajar orng yang ada spm mcm saya ni yang degil......pada saya pengajar tetap x bersalah....

mamat said...

kepada orang kompeten semua yang takut sangat dengan gaji murah x payah jadi orang kompeten abis cerita..klu nak hidup senang berniaga la x yah lah nak keje ngan orang...x reti2 lg