Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Komentar kalian amat dialu-alukan. Sebarang komentar dengan menggunakan "Anonymous" tidak lagi akan dilayan. Bersama bertanggungjawab memajukan dan mengangkat martabat Industri Kekompetenan.

Penulisan di dalam blog ini cuma pandangan penulis sahaja. Ia tidak menggambarkan pandangan atau pendirian atau mewakili mana-mana pertubuhan atau syarikat atau Institusi yang penulis sedang atau pernah sertai.

Dari Meja Penulis,
Mohd Razib Bin Ramili

Thursday, December 31, 2009

Komentar Pembaca


potential transformer (PT)

Saya suka sungguh dengan komentar pembaca ini:

Salam Bro,

Tahniah atas blog yg ceria dan bermanafaat ni.

FYI. Saya bukanlah org kompeten, but my past work experience dikelilingi org kompeten yg komited, honest dan knowledgeable in their scope menyebabkan sy respek "profession" ini.

But itu citer dulu2x. Lately, kita dapati ramai kompeten person buat in-term of quality of work n knowledge kekadang membuatkan kita tertanya2x "betulke kompeten person ni"?

Tak tau la mana silapnya "job scope sendiri pun ditanya tak bole nak jawab, belum lg ditanya perkara2x akta, installation standard and comissioning.

Mgkin betul ckp bro dlm artikel "malas dan feel in save zone, but kalu tak diupgrade, otak jd berkarat, ilmu makin luntur dek kerana tak digilap. Buat keje supervision jer, hand-on jarang2x akhirnya ternmpk la "org kompeten yg unknowledgeable with no quality" sebabnya lupa pada "RESPONSIBLITY as KOMPETEN PERSON".

Tapi kalau ramai org kompeten yg mind thinking cam bro, saya pasti org spt saya memandang tinggi/respek "profession" ni spt dulu2x.

Sekadar pendpt.

Wslm.

From: Budak E&I without competencies yg mentah.

December 30, 2009 7:38 AM

Dan, saya menjawabnya begini:


Salam Tuan;

Saya memandang tinggi komentar Tuan yang "mengetuk" pintu pemikiran ilmiah saya. Usahlah Tuan terlalu merendah diri dengan menggunakan perkataan "mentah" kerana kita semua tetap sama di mata Tuan Punya Dunia.

Menjadi orang kompeten amat berbeza dari proffesion yang lain. Jika kita amati pembelajaran di Universiti, setiap subjek akan mula dilupakan setelah selesai Final Exam pada setiap semester.Ia berbeza dengan kekompetenan ST. Sebagai contoh, Chargeman B4 wajib menguasai ilmu dan skill yang perlu ada pada seorang Chargeman B4, BO, A4, A1 dan AO. Jika dia tidak menguasai walaupun salah satu, kredibiliti nya akan diragui.

Dan, setiap orang Kompeten pula, wajar malah tidak keterlaluan dikatakan WAJIB "nailing their field" tanpa kompromi. Persepsi khalayak yang menganggap setiap orang kompeten knowledgeable perlulah dihargai.

Bagaimana? Dengan meningkatkan pengetahuan dan biarlah ia setanding dengan kekompetenan ang dipegang. Simplified, knowledge should be more than competency.

Gaji nak lebih tapi kerja macam haram pun tak guna juga..ye tak?

Wallahualam.

December 31, 2009 12:18 AM

3 comments:

Anti Virus Minda said...

assalammuaalaikum....

saya cuma ingin bertanya berapa kerapakah kita perlu menjalankan " on load testing untuk genset"?. Adakah rujukan yang boleh saya perolehi untuk soalan tersebut?

terima kasih harap apat membantu.

Anti Virus Minda said...

assalammualaikum.

saya cuma ingin mendapat sedikit maklumat berapa kerapkan kita perlu melakukan "On load testing Genset"?.

Adakah sebarang rujukan untuk saya berkaitan perkara ini?

Terima kasih semoga tuan dpt membantu.

Anonymous said...

angpa chargeman dok wat sempo ja...